Alla inlägg den 24 januari 2010

Av annette - 24 januari 2010 17:45

Idag blev det en sån där *sköter sig själv i ugnen rätt* jag gillar sådana rätter och speciellt om allt ligger i samma form.  Man slipper lixom hålla på med en massa kastruller och annat..detta var en perfekt söndagsmiddag..lättlagat och snabbt och det hade gått ännu snabbare om man redan hade haft färdigkokta potatis, nu hade jag ju inte det så jag fick ju ställa mig och skala och koka upp några potatisar, men det var det värt.   

 

Potatis och köttfärsgratäng 6 personer

 

800 gram blandfärs

10-12 kokta medelstora potatis

1 gul lök

150 gram creme bounjor (vitlök)

2 dl creme fraiche (paprika o chili) jag hade kantarell o conjak

3 dl vispgrädde

salt

peppar

 

garnering:

tomatskivor

riven ost

 

GÖR SÅ HÄR:

hacka löken, fräs löken och färsen tillsammans..krydda med salt och vitpeppar.

 

  

 

Smöra en ugnsform och lägg skivad kokt potatis i botten, jag hade även i lite svarta oliver.

  

 

blanda ner creme fraice,vitlöksost och grädde i färsen och smaka av med ev mer salt och peppar.

 

Häll färsröran över potatisen

 

Toppa med tomater och riven ost, in i ugnen 175 grader i ca 20 minuter tills gratängen fått fin färg. 

 

servera med fräcsh grönsallad..

           

 

En rätt som är väl värd att prova och detta recept har jag hittat inne på 

www.matklubben.se 

Av annette - 24 januari 2010 11:22

Ja fisk i alla de former, jag gillar fisk och det är synd att man inte äter det oftare än man gör egentligen. Men nu i veckan provade jag på detta laxrecept och det var verkligen gott och lättlagat.

 

Till 4 pers

 

4 laxfileer

3 dl grädde

2-3 msk sweet chilisås

2 msk pressad citronsaft

2 vitlöksklyftor

salt

peppar

 

GÖR SÅ HÄR:

 

Lägg laxen i en ugnsform,rör ihop grädde,chilisås,citronsaft och pressad vitlök,smaka av med salt och peppar. Häll gräddblandningen över laxen och gratinera i 200 grader ca 15-20 minuter tills laxen är färdigkokt.

 

servera med ris och sallad

 

  

 

  

 

  

                                    MYCKET GOTT!!

Av annette - 24 januari 2010 11:07

Ja eftersom alla mina recept försvann som jag hade lagt in nu i veckan så gör jag ett nytt försök och lägger in dom maträtter som vi haft här hemma nu i veckan.

 

SNABBLAGAD KALOPS 4 PERS:

 

400 gram nötfärs

1 msk smör/rapsolja

2 morötter

1 gul lök

1 dl vatten

1 dl creme fraice

1-2 tsk kalvfond

salt

kryddpeppar

lagerblad

 

GÖR SÅ HÄR:

 

bryn färsen i smör eller rapsolja,skala och tärna morot och lök och låt det fräsa med färsen en stund.

Rör ner vatten,creme fraice och kalvfond och låt det koka ihopa i 5 min, smaka av med salt,kryddpeppar och lagerblad.

servera med kokt potatis och rödbetor.

 

 

 

En god och lättlagad *mitt i veckan middag* kanske inte lika populärt som riktig kalops men smaken är där deffinitivt så absolut inget fel på denna maträtt!      

Av annette - 24 januari 2010 10:50

Nu vet jag inte vad som har hänt här inne??? Helt plötsligt har alla mina foto blivit raderade på de recept som jag skrivit om, Lite trist känns det men det är väl bara att börja om från början och som tur är så hade jag ju inte hunnit med att lägga in så jättemycket ännu.

Så det kommer mer och mer för varje dag.     

Ovido - Quiz & Flashcards