Direktlänk till inlägg 24 januari 2010

kalops på snabbt vis..

Av annette - 24 januari 2010 11:07

Ja eftersom alla mina recept försvann som jag hade lagt in nu i veckan så gör jag ett nytt försök och lägger in dom maträtter som vi haft här hemma nu i veckan.

 

SNABBLAGAD KALOPS 4 PERS:

 

400 gram nötfärs

1 msk smör/rapsolja

2 morötter

1 gul lök

1 dl vatten

1 dl creme fraice

1-2 tsk kalvfond

salt

kryddpeppar

lagerblad

 

GÖR SÅ HÄR:

 

bryn färsen i smör eller rapsolja,skala och tärna morot och lök och låt det fräsa med färsen en stund.

Rör ner vatten,creme fraice och kalvfond och låt det koka ihopa i 5 min, smaka av med salt,kryddpeppar och lagerblad.

servera med kokt potatis och rödbetor.

 

 

 

En god och lättlagad *mitt i veckan middag* kanske inte lika populärt som riktig kalops men smaken är där deffinitivt så absolut inget fel på denna maträtt!      

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av annette - 30 januari 2010 17:41

Idag när jag var på jobb så blev jag bara så himmla sugen på fastlagsbulle, sagt och gjort så gick jag in på konsum och köpte mandelmassa, vetebullar och vispgrädde. och satte genast igång med bullarna när jag kom hem, men när dom väl var klara så...

Av annette - 30 januari 2010 17:26

Igår gjorde jag en väldigt enkel och snabblagad köttfärslimpa, jag gjorde dock ingen limpa utan jag la köttsmeten i en rund pajform istöllet oxå hade jag skivad mozzarella och skivade tomater ovanpå, och det blev jättegott.   3 dl gräddfil 2 äg...

Av annette - 28 januari 2010 17:34

Denna veckan har vi extrapris på kycklingfile och eftersom vi äter mycket med kyckling här hemma så gäller det ju att bunkra upp och idag gjorde jag en himmla god rätt på just kycklingfile, en klar 10 poängare måste jag säga! och detta recept har jag...

Av annette - 27 januari 2010 17:09

Go eftermiddag! Ja nu har jag nyss lagat middag, en snabbis till rätt idag vill jag lova   Det tog inte lång stund att göra denna rätten och gott var det oxå! Receptet har jag hittat inne på http://mingodasida.bloggspot.com och här kommer recepte...

Av annette - 26 januari 2010 17:31

Idag blir det ingen middag här hemma, deremot hade jag tänkt lägga in ett annat smarrigt recpet som jag tillagade för nån vecka sedan och som verkligen passar bra en helg när man vill ha det där *lilla extra*   smördegsinbakad fläskfile med gorg...

Ovido - Quiz & Flashcards